Web Analytics Made Easy - Statcounter

  خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: تلویزیون امسال دست پری برای سریال های دهه فجری نداشت و شاید تنها یک سریال با این مناسبت عجین شده بود. سریال «روزهای ابدی» که از شبکه یک سیما پخش شد که به ماجراهای نفوذ بیگانگان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می پرداخت.

اما از امشب سریال دیگری قرار است جایگزین روزهای ابدی شود به نام «جلال» که فصل ابتدایی آن سال گذشته از همین شبکه بروی آنتن رفت و از امشب فصل دوم آن در ۲۶ قسمت تقدیم مخاطبان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن نجفی کارگردانی این سریال و علیرضا جلالی تهیه کنندگی آن را به عهده دارد. به همین مناسبت مروری کلی بر فصل یک و دو این سریال خواهیم داشت.


** فصل دو در چه سالی روایت می شود؟

 فصل ابتدایی این سریال از سال ۱۳۳۸ تا سال ۱۳۵۶ در تبریز را به تصویر می کشید و قیام مردم آذربایجان شرقی را در این سال ها روایت می کرد.همچنین رخداد‌های اجتماعی و روز‌های انقلاب اسلامی در سال‌های منتهی به بهمن ۵۶ در آذربایجان شرقی از قصه های اصلی این سریال است. اما در فصل دو شاهد رویدادهای تاریخی ایران از سال ۵۷ تا ۶۲ خواهید بود.

** لوکیشن هایی که از تبریز خارج شد

فصل ابتدایی این سریال در تبریز تصویربرداری شد و اما حالا فصل دو در چند شهر جنوبی و شمالی ایران مقابل دوربین رفته است. از جمله تهران تبریز و جنوب پلدختر و سوسنگرد و ...

 

** دو فصل با یک کارگردان

در حالیکه اغلب پروژه های تلویزیونی در فصل یک با یک کارگردان و در فصل های بعدی با کارگردان های دیگری پیگیری می شوند، اما سریال جلال اینطور نبوده و در هر دو فصل یک کارگردان داشته است. حسن نجفی کارگردان این سریال است. او تاکنون کارگردانی چند سریال و فیلم را به عهده داشته است و در کنار کارگردانی فیلم نامه نویسی و عکاسی و شاعری می کند.

** نجفی: جلال و خانواده اش در مسیر انقلاب به تکامل می رسند

«حسن نجفی» کارگردان سریال «جلال» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به تفاوت های ساختاری در تولید این سریال ، «جلال ۲» را مجموعه ای بسیار سنگین و با توجه به شرایط موجود تولید آنرا کاملا حرفه ای بیان کرد. 

وی با اشاره به تنوع لوکیشن و شخصیت در این سریال تولید این مجموعه در این بازه زمانی را بسیار مهم و یکی از ویژگی های آن بر شمرد و افزود: «جلال ۲» با مجموعه قبلی فرق اساسی دارد. در سریال قبلی شخصیت ها تقدم بر رویداد داشتند اما در این مجموعه گاه رویدادها آنچنان به توالی اتفاق می افتند که تماشاگر را ناخودآگاه با خود همراه می کنند.

نجفی این ویژگی را به انقلاب و دوره تاریخی که سریال در آن ساخته می شود و داستان در آن روی می دهد نسبت داد و بیان داشت: قبل از انقلاب اتفاقات کوچک، رویدادهای بزرگ شمرده می شدند اما با بروز انقلاب حوادث یکی پس از دیگری حادث شد و شخصیت ها را با خود همراه کرد. جلال و خانواده اش  یکی از آنهایی بودند که نسیم انقلاب به آنها برخورد و آنها در مسیر کمال گرایانه خود بهای این دگر دیسی و تحول بزرگ را با رنج  پس دادند. این حجم از اتفاق و مفهوم ملت ما را متمایز از سایر ملت ها کرد. 

 

             

 

نجفی همچنین به سال های بروز این داستان اشاره کرد و گفت: حوادث این مجموعه به دوره تاریخی ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۲ بر می گردد . این چند سال نقش تعیین کننده ای در بازسازی شخصیت ها و هویت دهی آنها بازی می کند. هر کدام از این حوادث، داستانی برای خود دارد که شنیدنی و دیدنی است. 

این کارگردان تلویزیون و سینما با اشاره به استقبال مردمی از این اثر محورهای مهمی را برشمرد که در نگارش آن به آنها توجه ویژه داشته است. توجه به کیان خانواده ،پیوند قومیت ها و نقش آنها در قدرتمند شدن و بزرگی ایران عزیز دو ویژگی مهم بوده است.

    

            

 

** اقتباسی از رمان بینوایان

سریال جلال با اینکه بستر روایی اش تاریخ انقلاب در تبریز است اما در فصل اول و در بخشی از زندگی شخصی جلال اقتباسی از رمان بینوایان نیز داشت.

** زندگی شخصی جلال محوریت سریال است

به طور معمول اغلب سریال هایی که تاریخ انقلاب اسلامی ایران را روایت می کنند، در کنار آن به زندگی برخی شخصیت های تخیلی و حقیقی نیز می پردازند. در این سریال با توجه به اینکه نام شخصیت اصلی سایه ای روی کلیت سریال انداخته است، بخشی از داستان به زندگی شخصی جلال برمی گردد. فردی که مبارز انقلابی است و در زمان انقلاب تحولی در زندگی شخصی اش رخ می دهد و مدتی از همسر و فرزندش دور می ماند.

 

** عمار تفتی و ایفای نقش اصلی یک سریال طولانی

عمار تفتی یکی از بازیگران قدیمی تلویزیون و سینما است اما تا به حال کم پیش آمده تا در یک اثر شاخص بازی کند و نقشی اینچنین محوری داشته باشد. اما او با بازی در سریال جلال توانایی بازی خود را نشان داد و ثابت کرد که می تواند از عهده نقشی پرچالش برآمد.

 

او در قالب این نقش چند برهه مختلف زمانی و با چند گریم و در چند موقعیت را تجربه کرد. همچنین چالش هایی که با نقش داشت این کار را از سایر کارهای وی متمایز می کرد.

** بازیگران بومی در یک سریال

علاوه بر بازیگران اصلی این سریال تعداد زیادی نیز بازیگران بومی در فصل دو جلال نقش آفرینی کردند. همچنین گروه تولید و پشت دوربین این سریال ۷۰ درصد بومی تبریز هستند.

** نمایش زندگی اولین و دومین شهید محراب

در فصل دو سریال جلال علاوه بر محوریت داستان که روی شخصیت جلال و رخدادهای داخلی ایران است به زندگی شهید سید محمدعلی قاضی طباطبائی (اولین شهید محراب انقلاب اسلامی) و ترور شهید میر اسدالله مدنی دهخوارقانی (دومین شهید محراب انقلاب اسلامی) ورود شده است. 

 

** بازیگران جدید از همایون ارشادی تا مهدی فقیه

حمیرا ریاضی، عمار تفتی، هادی افتخارزاده، مهران رجبی، رضا آبپاک، سنا پورسعیدی، کامیار شکیبایی، فاطمه شکری، حامد منافی و تعدادی بازیگران تلویزیون و بومی آذربایجان شرقی از بازیگران فصل یک این سریال بودند و حالا در فصل دو بازیگران جدیدی به این ترکیب اضافه شدند. از جمله این افراد می توان به همایون ارشادی، مهدی فقیه، هادی افتخارزاده، مهران آتش زا، رضا آبپاک- ثنا پورسفیدی- جواد قامتی- صدرا راعی –مهدی فقیه- شهرام خزرایی – شهرام عبدلی- شیوا خسرومهر اشاره کرد.

مدیر تصویر برداری این مجموعه را حمید مهر افروز بر عهده داشته است و مسعود سخاوت دوست برای این اثر جدید علیرضا جلالی که تهیه کنندگی ان را بر عهده دارد موسیقی ساخته است .

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سریال جلال فصل دوم سریال جلال پیروزی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۵۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رجوع و روایت آتش بلاگری و سلبریتی شدن در روابط زن و شوهری

نمایش «رجوع» این روزها در تهران روی صحنه می‌رود تا به اختلافات متداولِ این روزها در روابط بین زن و شوهرها بپردازد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، داستان‌ها و ماجراهای مربوط به روابط زن و شوهری همیشه دستمایه ساخت آثار نمایشی بوده است. از فیلم‌های «همسر»، «آتش بس»، «توفیق اجباری» تا نمایش‌های «بازیگر و زنش»، «تن شوری» و ... هنرمندان را به سمت خلق آثاری با این موضوعِ همیشه جذاب سوق داده است.

جذابیت همیشگی این سوژه باعث شده پدید آورندگانِ تئاترِ «رجوع» نیز به سمت تولید اثری نمایشی با موضوعِ روابط زن و شوهری بروند. رجوع به قلم کیمیا خلج و کارگردانی سعید حشمتی در قالب اپیزودهای مشابه به چالش‌های زندگی زناشویی می‌پردازد. روایت داستان در بستر دادگاه، اندکی کلیشه‌ای و تکراری به نظر می‌رسد. اگر از این زاویه به دادگاه نگاه کنیم که عموماً ارجاع به دادگاه و قاضی آخرین راهکار برای حل بحران‌ها باشد پس باید این اشکال را متوجه نویسنده‌ی نمایش «رجوع» دانست که هیچ فرصتی را برای سازش بین زوجین قائل نبوده و صدور حکم قضایی را فصل الخطاب قرار داده است.

کلنل دست به دامن عارف شد / نازنین بیاتی انتخاب مناسبی بود؟

البته در نمایش اشاراتی به فرصت دادگاه برای ایجاد سازش بین زوجین برای تفکر و تأمل بیشتر شده اما این اقدام نویسنده ناکافی به نظر می‌رسد و شاید اگر به جای فضای دادگاه، اتفاقات نمایش در حضور شخص دیگری مانند یک مشاور خانواده رخ می‌داد، فرجام مثبت و امیدوار کننده‌تری برای کاراکترهای نمایش قابل تصور بود.


اپیزود نخست این نمایش روایت زن و شوهری بود که اختلافاتشان مربوط به استقلال زن و زیبایی‌های ظاهری بود.

در «رجوع» دیالوگ‌ها چکشی و پینگ پونگی است و نویسنده به خوبی موفق به ایجاد بده بستان‌ها در نمایشنامه شده است. داستان زندگی کاراکترها به شکل صحیحی پرداخت و روایت شده و نویسنده به شناخت درستی از کاراکترهای نمایشش رسیده است. در هر اپیزود تفاوت کاراکترها به وضوح قابل دریافت است و نویسنده در نگارش آنها خلاق و پویاست.

اما نکته مهمی که در مورد متن وجود دارد نوع نگارش آن است. اخیراً در بسیاری از آثار، نویسندگان را نمی‌توان مؤلف محسوب کرد. مؤلفی که ایده دارد، مشق می‌دهد، درس می‌دهد و شاید راهی نشان می‌دهد و....


اپیزود دوم؛روایت کارگردانی بود که به عنوان یک سلبریتی، در عین ازدواج با همسری روستایی، ارتباطاتی موازی داشت و همین موضوع موجب اختلافات شدید بین او و همسرش شده بود.

بخش زیادی از نویسندگان نسل جدید روایت‌هایی گزارش گونه دارند. روایت‌هایی که گویی تنها برای صرفا جهت اطلاعِ مخاطب نوشته شده‌اند یا اینکه گویی یک گزارش خبری هستند تا یک نمایشنامه با هدفی والا و نتیجه‌گیری که به کارِ زندگیِ مخاطب بیاید.
البته که در بسیاری از  آثار خبری، خبرنگاران نتیجه گرا و هدفمند هستند و تنها صرفاً راوی یک رویداد نیستند؛ بلکه موجب ایجاد چالش‌های جدی می‌شوند. اما در «رجوع» نویسنده فقط «گزارشگر» است. گزارشگری که گزارش می‌دهد؛ در بطن جامعه خانواده‌هایی هستند که شرایط ویژه و متفاوتی بر زندگی آنها حاکم است.

کیمیا خلج با نوشتنِ متن «رجوع» فقط به مخاطب خبر می‌دهد و مخابره‌گر یک اتفاق است؛ البته که همین هم ارزشمند است. اما نباید فراموش کنیم که نویسنده‌ی این نمایش‌نامه راهکار ندارد، ایده ندارد و هدایت گر نیست.

شاید به همین علت است که به رغم هدایت صحیح و خوب بازیگران توسط کارگردان، حس و حال تماشای یک اثر تئاتری ویژه به مخاطب منتقل نمی‌شود.


اپیزود سوم مربوط به زن و شوهری بود که تفاوت‌های اعتقادی و فرهنگی عمیقی با همدیگر داشتند و همین مسئله اختلافات شدیدی بین آنها ایجاد کرده بود.

اساساً در شرایط مشابه هیچ راهی برای به چالش کشیده شدن خلاقیت کارگردان وجود ندارد و یا حداقل بیننده تلاشی برای خلق یک اثر بصری ویژه از کارگردان را شاهد نیست. آفتی که گریبان برخی یا شاید بسیاری از آثارِ این روزهای تئاتر ایران را گرفته است.

کارگردانان در آثار مشابه و این نمایش، به «صندلیسم!» دچار شده‌اند. آفتی عجیب که با اسم رمز «مینی مال» و فقط با چیدن چند صندلی ساده در صحنه روز به روز در حال نفوذ در جان تئاتر است. هر کدام از کارگردانان هم دلایل خاصی را برای انتخاب این سبک کاری دارند که غالباً چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.  اجرای «صندلیسم» هرچه هست نه تنها تئاتر محسوب نمی‌شود بلکه شاید در چهارچوب یک اثر رادیویی ویژه هم گنجانده نشود.

البته که نمایش «رجوع» با وجود اینکه صحنه‌ای خالی دارد و تنها به چند صندلی روی صحنه پناه برده، اما تلاش کرده تا جنبه‌های نمایشی و تصویری هم در کار باشد تا اثر صرفا به یک نمایش رادیویی تبدیل نشود.


اپیزود چهارم این نمایش به روایت خانواده‌ای اختصاص داشت که زنِ خانواده در فضای مجازی بلاگر بود و همین مسئله پایه و اساس اختلافاتِ شدیدی شده بود.

رفتن سراغ موضوع‌های اجتماعی که در دل جامعه و در میان مردم جاری هستند و هر کدام از ما بارها و بارها در اطراف‌مان آنها را دیده‌ایم، بسیار ارزشمند است. پرداختن به این موضوع‌ها حتی اگر بدون ارائه‌ی راهِ چاره یا راهی تازه باشد، با زدنِ تلنگرهایی هرچند کوچک به مخاطب، می‌توانند اثرگذار باشند.

منصفانه نیست اگر از بازی خوب بازیگران (رجوع) سخن نگوییم. از اپیزود اول تا آخرین اپیزود که با بازی شیرین و دقیقِ افشین سنگ چاپ مواجه می‌شویم، همه بازیگران بسیار دقیق و حساب شده ایفای نقش می‌کنند و این نکته‌ای است که به واسطه آن نمی‌شود از نقش ویژه کارگردان چشم پوشی کرد.

در پایان باید گفت علیرغم کاستی‌هایی که در نمایش «رجوع» به چشم می‌خورد، اما این اثر ارزش یک بار دیدن را دارد.

توضیحات نمایش:

 رجوع

نویسنده: کیمیاخلج
کارگردان: سعیدحشمتی

بازیگران:

نیما هاشمی سرشت، الهام احمدی، میثاق جمشیدی، پریسا علی نیا، کیمیا خلج، هومن بنایی، روناک برخوردار، فاطمه توانا، محمد روشنفکر و افشین سنگ چاپ

-------------------------
نوشته: هبت اله یگانه
-------------------------

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روایت شهید فاطمیون + فیلم
  • عمو پورنگ بازیگر شد
  • اسم جدیدترین سریال مهران مدیری لو رفت
  • اسم جدیدترین سریال مهران مدیری لو رفت + جزئیات
  • اسم جدیدترین سریال مهران مدیری لو رفت!
  • سریال جدید آیدا پناهنده چه زمانی منتشر می‌شود؟
  • رجوع و روایت آتش بلاگری و سلبریتی شدن در روابط زن و شوهری
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • حذف سریال «حشاشین» از تمام سکو‌های ایرانی
  • برگزاری «روایت پیشرفت و مشارکت‌های مردمی» در دومین نمایشگاه ملی «آبادیران»