گویشی جدید برای روایت انقلاب در سریال جلال / مخاطبان محدود به ایران نبودند
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۸۰۶۹
کارگردان سریال «جلال»، در نشست خبری این مجموعه گفت: عموم تولیداتی که روایتگر انقلاب هستند، شکلی شعاری دارند، به همین منظور قادر به جذب تماشاگر نیستند، اما در این سریال تلاش کردیم روایتی متفاوت از انقلاب اسلامی داشته باشیم و همین امر نیز در جهانی شدن مخاطبان سریال نقش مهمی داشت.
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری عوامل سریال «جلال» امروز 27 بهمنماه، با حضور مرتضی صفری، مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی، مهدی کریمی، تهیهکننده، حسن نجفی، کارگردان، هادی افتخارزاده و عمار تفتی، بازیگر، و رنجبران، مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما، در ساختمان روابط عمومی رسانه ملی برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این جلسه حسن نجفی، کارگردان سریال جلال، اظهار کرد: مخباطبان این مجموعه تلویزیونی از ایران، اروپا و آمریکا هستند؛ این سخن را بر مبنای پیامهایی که از سراسر دنیا دریافت کردهام، بیان میکنم.
وی افزود: نکته جالب پیرامون این اثر نمایشی به خانواده محور بودن مجموعه مربوط میشود؛ با وجود اینکه موضوع این سریال انقلاب اسلامی بود، اما خانوادهها را به عنوان تماشاگر اصلی در اختیار دارد. در سریال «جلال» آنچه در انقلاب اسلامی رخ داده بود، در قالب روابط خانوادگی بیان شد.
این کارگردان با بیان اینکه پخش از شبکه ملی تأثیر بسیار بالایی در جذب تماشاگر دارد، اظهار کرد: این مجموعه توسط شبکه استانی آذربایجان شرقی تولید شده است اما دلیل موفقیت جلال را در پخش ملی این مجموعه میدانم. برای همین امیدوارم فرصت دیده شدن کارهایی چون «جلال» همواره فراهم باشد.
نجفی با بیان اینکه صرف ساخت یک مجموعه دینی، دلیل پخش آن نیست، بیان کرد: قبل از اینکه ساخت فیلم یا سریالی را آغاز کنم، این سؤال را از خود میپرسم که این مجموعه چه برکتی میتواند برای من و تماشاگران در پی داشته باشد. این سؤال را قبل از ساخت مجموعه جلال از خود پرسیدم ولی با مطالعاتی که پیرامون فیلمنامه انجام دادم، دریافتم این سریال میتواند کارکرد فرهنگی فراوانی داشته باشد. نکته بعد به نبود اخلاقیات در هنر مربوط میشود؛ در سینما اخلاقیات آنچنان که باید مد نظر قرار نمیگیرد؛ به خوبی شاهد این اتفاق در جشنواره فیلم فجر بودیم؛ پس تلاش کردم تا جلال بتواند گوشهای از اخلاقیات را تبلیغ کند.
کریمی، تهیهکننده سریال «جلال» ضمن با ارزش خواندن تجربه ساخت این مجموعه، گفت: نظراتی که از سراسر جهان برای این سریال به دستمان رسید، بسیار جذاب و آموزنده است و ما سعی خواهیم کرد در کارهای بعدی حتماً از آن بهره ببریم. این سریال برای تماشاگران نوعی غافلگیری محسوب میشد چون کارهایی که در این حوزه تولید میشود، عموماً آثاری شعاری هستند اما سریال جلال سعی کرد واقعیات را بیان کند. البته محدودیتهایی که به لحاظ مادی پیش روی این سریال قرار گرفت، بسیار ما را آزرده خاطر کرد چون اگر امکانات به شکل مناسبی در اختیارمان بود مطمئناً کیفیت مطلوبتری پیدا میکرد.
عمار تفتی، بازیگر نقش «جلال» نیز تأکید کرد: تماس مستقیم با مردم و شنیدن نظرات آنها حال خوبی را به ما منتقل کرد. این مجموعه توانست معیارها و اندازههای سریالهای شبکه استانی را تغییر دهد و به مخاطب بفهماند که تولیدات استانی نیز میتواند جذابیت و تأثیرگذاری داشته باشد.
وی به شخصیت «جلال» اشاره و بیان کرد: این کارکتر در ابتدا خود را شناخت تا بتواند در ادامه انقلاب را بشناسد. درباره جلال باید بگویم که انقلابی شدن او از سال 57 آغاز نشد، بلکه ریشههای تحول فکری وی را باید از سالهای 32 جستجو کرد.
هادی افتخارزاده، دیگر بازیگر مجموعه نیز تصریح کرد: وقتی اظهار نظرهای مثبت مردم را شنیدم کمی متعجب شدم چون تا به امروز به کارهایی که در شبکه استانی تولید میشد، چندان بهایی نمیدادند اما این مجموعه نشان داد که اگر کیفیت در حد مطلوبی باشد، آثار استانی نیز قادرند مخاطب خوبی داشته باشند.
صفری، مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی با بیان این خبر که فصل دوم سریال جلال تولید خواهد شد، بیان کرد: این مجموعه نشان داد کارهای استانی نیز ظرفیت ملی شدن را دارند؛ در همین راستا فصل دوم سریال جلال ساخته میشود. درباره استان آذربایجان شرقی و ظرفیتهایش ذکر نکتهای را ضروری میدانم؛ در 20 سال گذشته حداقل 200 اتفاق مهم توسط مردم آذربایجان شرقی رقم خورده است؛ حتی ریشههای انقلاب اسلامی به نوعی وام گرفته از آذربایجان شرقی است.
وی درباره بودجه این سریال چنین توضیح داد: هزینهای که صرف این سریال شد به اندازهای کم است که شاید باور آن برای بسیاری از افراد دشوار باشد؛ اما به روشنی بگویم کل مجموعه با دو میلیارد تومان ساخته شد. مسئله بعد به دستهبندیهایی برمیگردد که به نظرم دیگر کارآیی ندارد. برای مثال اینکه سریالی استانی یا ملی است، معنا ندارد؛ چون مخاطبان شبکههای استانی نیز ملی و جهانی شدهاند.
وی خطاب به دولت و مجلس گفت: بودجه شبکههای مختلف سیما به ویژه شبکههای استانی محدود است؛ این مسئله به شکل ناخودآگاه بر کمیت و کیفیت تأثیر میگذارد؛ در صورتی که اگر در این حوزه سرمایهگذاری مطلوبی انجام شود، به نوعی اقدامی مؤثر در مقابل شبکههای ماهوارهای صورت گرفته است.
رنجبران، مدیرکل روابط عمومی سیما نیز ضمن با ارزش خواندن سریال جلال، تأکید کرد: مجموعههای تلویزیونی با تلاش هنرمندان توانستهاند جریانسازی مطلوبی را در پی داشته باشند، نمونه این اتفاق در سریال جلال رخ داد. ارزش این مجموعهها زمانی بیشتر میشود که بدانیم این آثار با وجود محدودیت مالی تولید شدهاند؛ والا در شرایطی که بودجهای کلان در اختیار باشد، ساخت کارهای مطلوب چندان دشوار نخواهد بود.
وی در پایان تأکید کرد: اگر میخواهید ارزش کیفی سریالهایی نظیر جلال را بیشتر دریابید باید مقایسهای با تولیدات شبکه نمایش خانگی داشته باشید؛ در سریالهای شبکههای خانگی با وجود سرمایههای کلانی که خرج میشود، جریانسازی و تأثیرگذاری، بسیار کمتر از تلویزیون است.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: سریال جلال جلال سریال تلویزیونی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی انقلاب اسلامی شبکه استانی روابط عمومی استانی نیز سریال جلال صدا و سیما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۸۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درخواست مخاطبان برای تولید نون خ ۶
نشست خبری نون خ، بهانهای برای تعامل عوامل با مردم در بستر سامانه ۱۶۲ بود تا عوامل این مجموعه بدون واسطه با مخاطبان گفتگو کنند. نشستی که در نهایت به یک پرسش و پاسخ جامع با خبرنگاران ختم شد و با حضور مسعود کریمی مدیرگروه طنز سیما فیلم، مهدی فرجی تهیه کننده سریال نون خ و بازیگران این مجموعه از جمله صهبا شرافتی، کاظم نوربخش و ماشاءالله وروایی برگزار شد تا عوامل این مجموعه نمایشی بعد از شنیدن نظر بینندگان تلویزیون، بتوانند به گپ و گفتی با خبرنگاران بپردازند.
مهدی فرجی تهیه کننده سریال نون خ در این نشست در پاسخ به پرسش جام جم درباره نکات مطرح شده از سوی مردم در سامانه ۱۶۲ گفت: بحث تولید فصل جدید، پرداختن به اقوام دیگر، جویا شدن از بازیگرانی که فصل ۵ نبودند، بیشترین نکات مطرح شده بود. به گزارش جام جم، درخواست تولید فصول جدید نون خ در استانهای مختلف و پرسش از سرنوشت شخصیتهای نون خ مثل روناک و بهنام از دیگر نکاتی بود که مخاطبان در تماس با عوامل نون خ مطرح کرده بودند.
فرجی در این نشست با اشاره به مثبت بودن تجربه صحبت مستقیم با مردم در ۱۶۲ گفت: در این تماسها از خانم مسن تا پسربچه ده ساله تماس داشتم. بیشتر این پیامها درباره تشکر از نون خ بود. برخی موارد را هم بیان کردند که حتما از آن استفاده میکنیم. در مجموع حس اینکه مستقیم با مردم صحبت کنیم حس خوبی بود. همانطور که قبلا هم گفته شد، نون خ ۵ نسبت به فصل قبل با افزایش ۵ درصدی مخاطب همراه بود. از سازمان صدا و سیما تشکر میکنم که در این مدت همراهی کردند. از جمله اجازه دادند قومیت دیگری مثل بلوچ را هم به قصه وارد کنیم. در مجموع مسائل مذهبی و قومیتی دو حساسیتی است که سازمان دارد و شاید به همین خاطر هم هر تولیدکنندهای سراغ آن نمیرود. این همراهی سازمان باعث جذابیت مضاعف نون خ جدید شد. در یکی از تماسهایی که انجام شد، خانمی با گریه میگفت که اینطور روایت کولبرها را نشدیده بود و نون خ او را با مشکلات این قشر آشنا کرده است. تصور بسیاری این است که پرداختن به قومیتها کار سختی است و از همین منظر ترجیح میدهند وارد نشوند. اجازه داده شد در کنار طنز، نقدهایمان را هم مطرح کنیم. مردم در بازخوردهایشان میگفتند که در کنار کمدی بودن کار، احساس میکردند درد مردم هم مطرح شده است.
فرجی با اشاره به آسیب دیدگی بسیاری از عوامل در طول ضبط سری پنجم نون خ، اینطور بیان کرد: در این فصل آسیب زیاد دیدیم و ۷ نفر از عوامل دست یا پایشان شکست. آقای آقاخانی هم سقوط کردند و کنار مهرههای کمرشان ترک خورد و آسیب جزئی دیدند. ده روز تصویربرداری تعطیل شد و بعد کار را ادامه دادیم. الان حالشان خوب است.
وی تاکید کرد: اینکه من گفتم خط قرمز سازمان مساله قومیت و مذهب است شاید از این منظر بوده که به دلیل حساسیت، کمتر سراغ آن میروند. از طرفی وقتی به قومیتی اشاره میکنیم حیف است که جذابیت هایش را بهط ور کامل نشان ندهیم. معتقدم کارگردانی خوب در کنار متن قوی، توانست کاری کند که مردم نون خ را دوست داشته باشند.
سازمان پای نون خ ایستاد
این تهیه کننده در پاسخ به پرسشی در خصوص سفارشی بودن محتوای سریال نون خ، عنوان کرد: در مجموع همه کارهایی که برای سازمان ساخته میشود، چون کارفرما این سازمان است سفارشی محسوب میشود. اما در مورد نون خ باید این را بگویم که بعد از اینکه بحث فصل اول مطرح شد، آقای آقاخانی دغدغههای خودش را مطرح کرد تا چگونگی پرداختن به قوم کرد مشخص شود. در دیدار سال قبل رئیس سازمان صدا و سیما هم این مساله مطرح شد که نون خ هر سال با محوریت قوم کرد، به یک قومیت بپردازد. سازمان در این زمینه حمایت کرد.
وی ادامه داد: سعید آقاخانی دغدغه کل ایران را دارد. همه مان کار کردهایم و خط قرمزها و ممیزیهای احتمالی تلویزیون را میدانیم و توانستیم آن را لحاظ کنیم. در عین حال باید از آقای جعفری جلوه تشکر کنم که به عنوان مشاور کنارمان بود. هنوز درباره صحبت از سری ۶ نون خ زود است. باید قدری صبر کرد. فعلا تصمیمی برای آن نداریم.
فرجی در پاسخ به پرسشی درباره واکنش مردم بلوچ به نمایش این قوم در قاب نون خ هم گفت: من در مورد گویش بلوچ هیچ نقدی ندیدم. شاید به این دلیل نقدی نشد که از خود مردم بلوچ برای بازیگران استفاده کردیم. در مورد عزیزان کرمانی هم سوءتفاهمی ایجاد شده بود که حل شد. البته این را بگویم که در کشور ما رایج است و کاری نمیتوان کرد که همه خودمان را نماینده مردم میدانیم. وقتی فردی کاری را نمیپسندد، میگوید همه مردم دوست نداشته اند. من قبلا هم گفتم مسائلی که در نون خ ۵ مطرح کردیم ربطی به کرمان نداشت. ما تنها در یک موشن گرافی فلشی را به سمت کرمان نشان دادیم و شاید همین باعث سوء تفاهم شد. در اینستاگرام پیجهای متعددی با محوریت نون خ شکل گرفت که تلاش کردم نظرات مردم در پستهای مربوطه را بخوانم تا متوجه شدم گلایهای وجود دارد یا خیر. در عین حال، شماره ام را به مدیران استان کرمان دادم تا اگر کسی نکتهای دارد مطرح کند. ما قصد اهانت به کسی را نداریم و تلاش مان این است ظرفیتهای غنی کشورمان را مطرح کنیم.
اصلاحیههای نون خ اندک بود
وی در خصوص بازخوردهای مطرح شده به نون خ هم گفت: نمیگویم نقدی به ما وارد نیست، اما بیشتر کسانی که در ۱۶۲ صحبت کردیم طرفدار نون خ بودند که مدتها پشت خط ماندند تا پاسخ شان را بدهیم. یک نکته شیرین هم از تماسهای امروز وجود داشت که خانمی تماس گرفت و احساس کردم دختربچه کوچکی است و چند بار او را «دخترم» خطاب کردم. بعد متوجه شدم خانم ۵۰ ساله است!
این تهیه کننده به همراهی رئیس سیمافیلم در پیش بردن نون خ ۵ اشاره کرد و در پاسخ به پرسش خبرنگار یکی از رسانهها در خصوص ظرافت در بیان محتوای انتقادی گفت: من و آقای آقاخانی سال هاست کار میکنیم و با ممیزیها آشنا هستیم. به هر حال اختلاف نظر طبیعی است. اصلاحیه داشتیم، اما آنقدری نبود که به کار آسیب بزند. در واقع از ممیزی بسیاری از سریالها کمتر بود.
فرجی همچنین در خصوص شکایت یک خواننده به استفاده از موسیقیاش در نون خ ۵ عنوان کرد: شکایت آقای صفامنش، ربطی به آقای آقاخانی ندارد. در یک دورهای در همین سریال از ترانه «شیرین شیرین» استفاده کردیم که خوانندهاش تماس گرفت و تشکر کرد. ما استفاده کوتاهی از ترانه آقای صفامنش کردیم. تصور این که چنین شکایتی میشود را نداشتیم. البته نافی مالکیت ایشان نیستیم. اما فکر میکردیم آقای صفامنش از ما تشکر میکند. پخش این موسیقی در سکانس کولبرها باعث معرفی آن ترانه شد. با این حال اگر راهی برای جبران باشد اقدام میکنم. در فصلهای قبلی در خدمت ایشان بودیم. ایشان از خوانندههای خوب کشور هستند.
ماشالله وروایی بازیگر نقش عمو کاووس هم در این نشست، گفت: امروز صدای مردم را شنیدیم و خیلی برایمان لذت بخش بود. همه با جان و دل کار کردیم. حتی خاطرم هست که بچه یکی از کولبرها درباره پدرش با گریه حرف میزد و تلاش میکردیم برای ضبط سریال او را به وجد بیاوریم. ما از نزدیک دیدیم که چه مشکلاتی دارند. البته نمیخواهم اشاره کنم که کارگردان و تهیه کننده نون خ چه کارهای عام المنفعهای برای آنها انجام دادند. در مجموع امروز از مردم شنیدیم که نون خ را دوست داشتند و میگفتند تلویزیون باید از این دست کارها بسازد. این بازیگر درباره لهجههای مختلف کردی که در نون خ استفاده شده، به تسلط نویسنده و کارگردان اشاره کرد که تلاش شان باعث شده مطالب به درستی منتقل شود.
بدون گواهینامه مینی بوس راندم!
صهبا شرافتی بازیگر نقش روناک هم که در این جلسه حاضر بود، گفت: نون خ ۵ برای من چالش برانگیزتر و البته جذابتر بود. من گواهینامه پایه ۲ نداشتم و عوامل جان شان را دست من سپردند که رانندگی مینی بوس را در دست داشتم. در کل نظر مخاطبان درباره نون خ مثبت بود و درخواست ساخت فصلهای بعدی را داشتند. خانمی هم تماس گرفته بود میگفت نوزادی در راه دارم و خواهش میکرد فصلهای بعدی ساخته شود تا کودکش به دنیا آمد بتواند آن را تماشا کند.
کاظم نوربخش بازیگر نقش سلمان هم در ادامه با اشاره به تجربه جذاب صحبتهایی که با مخاطبان داشته، عنوان کرد: خوشحالم با همه هم وطنان صحبت کردم. برخی دوست داشتند نون خ به شهرهای آنها برود. خدارا شاکر هستم که خوب تمام شد و امیدوارم فصل بعدی را برای مخاطبان بسازیم.
اراده سازمان تغییر کرده
مسعود کریمی مدیرگروه طنز سیما فیلم هم در این نشست گفت: خوشحالم امسال برای اولین بار توفیق بود کنار عوامل نون خ باشم. سوژه امسال سوژه بسیار پرریسک و لب مرزی بود که باید ریسک کرده و با اعتماد انجامش میدادیم. مثلا وقتی بحث نماز و روزه و شخصیت مهیار مطرح شد، ابتدا گفتیم بهتر است این مساله مطرح نشود. اما بعد در اجرا دیدیم که چطور به درستی و ظرافت مطرح شد و حتی تاثیر در شخصیت مهیار داشت که جایی که از او میخواستند دروغ بگوید، میگفت روزه است و نمیتواند. دیالوگهای درست و به جایی از زبان کاراکترهای کولبر سریال مطرح شد که همگی با ظرافت مطرح شده بود.
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که نسبت به ظرافت تولید محتوا در نون خ پرسیده و از آن با عنوان دور زدن ناظر پخش یاد کرده بود، اینطور بیان کرد: به نظرم اگر دیدمان را اصلاح کنیم بهتر است. این درست نیست که بگوییم ناظر پخش متوجه نشده. باید اینطور گفت که امسال سازمان صدا و سیما اراده متفاوتی نسبت به سالهای قبل داشته تا محتواهای تازهای ارائه کند. باید از این ارائه استقبال شود. کما اینکه مدت هاست برنامه جام جم در نقد خود سازمان روی آنتن رفته و فصل جدید آن هم به زودی پخش خواهد شد.